Logo

Vanliga frågor

Om du inte hittar svaret på din fråga nedan, tveka inte att kontakta oss.

Vad baseras databasens uppgifter på?

Uppgifterna i databasen baseras på inköpsfaktura-information som rapporterats av offentliga enheter, vilket vanligtvis har hämtats från den offentliga enhetens inköpsbokföringssystem. Informationen gäller bokföringar som hänför sig till JHS-kontolistan för konton 4300-4940, det vill säga tjänst-, material-, förnöjds- och varuinköp, hyror, bidrag samt andra driftskostnader. (I vissa fall finns även balansposteringar tillgängliga.)

Vilka uppgifter ingår i inköpsfaktura-informationen?

Inköpsfaktura-informationen inkluderar uppgifter om den enhet som gjort inköpet, leverantören (säljaren), räkenskapsåret samt bokföringssumman. Nästan alla inköp inkluderar också information om bokföringskontot där kostnaden har bokförts samt för de flesta inköp viss kostnadsallokering som kostnadsställe eller tjänsteklassinformation. Vid behov kan vi även ta reda på mer detaljerad information om enskilda fakturor. 

Kan ni även analysera våra konkurrenters försäljning till offentliga enheter?

Vi kan analysera både er och era konkurrenters försäljning till offentliga enheter.

Innehåller databasen även småinköp?

Ja, det gör den. Det finns ingen nedre gräns, utan de minsta inköpen kan vara så lite som några cent.

Kan jag köpa tillgång till databasen?

I grund och botten säljer vi endast analys tjänster baserade på vår databas.

Vad menas med upphandlingsenhet?

Med upphandlingsenhet avses den kommun, välfärdsområde, statlig myndighet, institution, verk eller annan offentlig enhet som genomför inköp.